תיאור הפרויקט

בפרק פרויקט טאבוני: תיאור הפרויקט | תהליך

קהל יעד
פרויקט "טאבוני" לבניית טאבון קהילתי מתאים לישוב קטן או למתנ"ס בשכונה עירונית. מיקומו האידיאלי של טאבון קהילתי הוא במרחק הליכה מהבית.

מטרת הפרויקט
יצירת מוקד קבוע של מפגש חברתי בשכונה תוך חוויה של עשייה משותפת שבה מעורבים מבוגרים וילדים כאחד.

שימוש בטאבון
ניתן לעשות שימוש בטאבון באופן מאורגן כמו במקרים של סדנאות אפייה ובישול או כאטרקציה משלימה לאירועים קהילתיים שונים, כמו קבלת שבת או חג ומסיבות קהילתיות או פרטיות, כמו ימי הולדת וכו'.
אני מציע גם לאפשר שימוש פרטי, כשהמפעיל מודיע יום מראש ומזמין את השכנים להשתתף בהפעלה שלו כדי לנצל את הפעלת הטאבון לבישולים נוספים. כמובן שיקבעו כללים בהתאם לאופי הקהילה והמקום והניסיון שיצטבר במשך הזמן.

איך הפרויקט נולד
הפרויקט נולד מחלום אישי שאני גורר אתי עוד משנות הילדות באיטליה כשהשתתפתי יחד עם קרובי משפחה בבניית טאבון עצים.
לא היה לי קשה לשכנע את הישוב שבו אני מתגורר לאמץ את חלומי וכך קבלתי אמון ותקציב לבניית טאבון קהילתי באמצע של שכונה ביישוב.
במסמך המצורף "הטאבון של חרשים" אפשר לראות את התמונות של שלבי הבניה השונים.

פרויקט בשני שלבים
הערך של הפרויקט טמון בשני שלביו: בניית הטאבון והשימוש בו.
הבנייה נעשתה בשיתוף עם התושבים ובהדרכתי. נפגשים בנחת וברוגע. מי שמשתתף בעבודות הבניה, מי שמביא כיבודים, מי שמצלם לפייסבוק, מי שסתם בא להסתכל ולפטפט ומי שמשחק מסביב ל"אקשן" שנוצר ברחוב.
השלב הזה מהנה ביותר לכל המשתתפים ויוצר מיידית מצב רוח טוב. החוויה המשותפת מחזקת את הקשרים בין האנשים. הבניה יכולה להיות מינימלית ותכליתית או מאוד מורכבת עם שילוב של דקורציה אומנותית. דבר שאפשר לקשר לחוגים מקומיים של קרמיקה, ציור, פיסול ועוד.

עקרונות הבניה
– כל עבודות הבנייה נעשות בהתנדבות ע"י התושבים עצמם
– משתמשים רק בחומרים לא מזיקים לאדם ולסביבה
– חיפוש תרומות של חומרים מתוך הקהילה
– ניצול של המשאבים בכל מה שקשור לידע המקצועי של בני הקהילה

הצורה החיצונית
לחדר החימום (רצפה וכיפת לבנים) יש כללי בניה קבועים מראש, אבל כל החלקים האחרים של הטאבון, מבנה היסודות, הארובה והצורה החיצונית של הכיפה יכולים להבנות בצורות ובחומרים שונים, כך שבסוף, הטאבון יהיה בעל אופי ייחודי וישקף את אופי המקום והטעם האישי של כל מי שמעורב בבנייתו.
ראו תמונות לדוגמה באלמנטים מבניים.